Met een goeie babbel Nederland vergroenen

Jacqueline de Vent Escalante | 7 november 2017 | 0 Reacties

Geschreven door Jacqueline de Vent Escalante | 7 november 2017

Met een goeie babbel Nederland vergroenen

Jelle begon als promotor bij Vandebron en groeide uit tot Sales Coach in Amsterdam. Benieuwd naar zijn verhaal? 

Je weet misschien al van wie je je goeie energie koopt. Maar er zit ook een heel kantoor achter dat al het andere tussen jou en je energiebron voor je regelt. Een team met meer dan honderd mensen die zich volop inzet om de energiewereld op z’n kop te zetten. En die honderd mensen hebben ook een verhaal, zoals Jelle. 

23376870_283993482110316_957416387_o.jpg

Hoe ben je bij Vandebron terecht gekomen?

‘Ik kende Vandebron vaag en ik zocht een uitdagende baan. Saleswerk sprak me altijd al aan en dit was een startup die écht iets probeert te veranderen in Nederland. Ik dacht: “Daar wil ik wel bij horen”. Toen ben ik gaan solliciteren. Ik moest mijzelf verkopen in de vorm van een pitch. Dus presenteren waarom ik bij Vandebron wilde werken, terwijl ik er helemaal niet zoveel vanaf wist. Maar ik werd aangenomen en kwam meteen in een warm bad terecht. Een familie waar je veel kon leren en waar eigen initiatief op prijs werd gesteld. Waar ik vrienden heb gemaakt en mooie dingen heb meegemaakt op straat.

Wat ik ook denk is dat voor veel mensen, die bij flagship komen werken, geldt dat het een springplank is. Veel mensen die bij ons komen werken, studeren nog en willen iets leren over het leven. Hoe overtuig je mensen? Hoe sla je een deuk in een pakje boter? Hoe zet je jezelf op de kaart en hoe kun je zo direct mogelijk zijn in wat je wilt bereiken? Er zijn weleens mensen die flagship verlaten en met hun diploma’s en masters zeggen: ik heb hier meer geleerd dan waar dan ook.’

 

Je bent begonnen op straat en bent nu Sales Coach. Had je als doel om door te groeien toen je begon?

‘Ik wist dat het kon. Ik werd uitgedaagd en dat werkte goed bij mij. Vooral in de beginperiode leerde ik elke dag wel nieuwe skills. Het is zeker hard werken maar om zo met een leuk team impact te maken, is het absoluut waard. Dat communiceer ik nu ook naar sollicitanten en mensen die ik op training krijg. Ik vertel ze dat ik hoop dat ze net zo hard werken om een doel te bereiken.’

 

Wat doet Vandebron anders dan promotors van andere bedrijven?

‘We laten mensen oprecht de urgentie voelen van hoe belangrijk hun keuze is, zonder alleen maar te zenden. We hebben een gesprek met mensen in plaats van het vertellen van een eenzijdig sales verhaal. We dringen ze niets op. En tja, sommigen blijven het irritant vinden, daar doe je niet zoveel aan. Overstappen is iets dat mensen uitstellen, daarom is het ook zo irritant. Wij proberen ze hier een handje te helpen, want zo moeilijk is het allemaal niet en daarmee maken we mensen blij.’


Heb je naast je werk een duurzame leefstijl?

‘Ja, ik eet geen vlees. Tenminste, daar doe ik heel erg mijn best voor. Sinds Vandebron ben ik dat gaan doen. Ik koop bijna alleen maar tweedehands, duurzame kleren en ik ga altijd op de fiets.’ Door het werken bij Vandebron en gesprekken met collega’s ga je toch veel bewuster nadenken.

 

Wat is volgens jou het belang van duurzaamheid?

‘Het lijkt me evident dat we met onze huidige levensstijl niet zo door kunnen gaan. Ik wil niet zeggen dat Vandebron de integrale oplossing is, maar we proberen deze beweging wel de goede kant op te leiden door mensen de keuze te geven om te investeren in hernieuwbare energie in plaats van in fossiele energie. We proberen als Vandebron mensen in ieder geval een keuze te geven iets goeds te doen. Dat vind ik een nobel doel en ik vind dat dat echt iets bijdraagt.’