Innoveren als vorm van protesteren

Jaap Grolleman | 17 januari 2015 | 0 Reacties

Geschreven door Jaap Grolleman | 17 januari 2015

Innoveren als vorm van protesteren

'Want om iets in beweging te zetten, moet je keuzes maken,
of dat nu een Ferrari is, of groene stroom.'

tumblr_inline_nibcbgJnhG1sadp7a.jpg

 

Toen de koppeling van zijn Ferrari 250 GT het begaf, was voor Ferruccio Lamborghini de maat vol. De Italiaan, rijk geworden met het bouwen van tractoren, moest met zijn Ferrari al vier keer terug naar de fabriek in Maranello. Bij de vijfde keer stapte hij naar het kantoor van de twintig jaar oudere Enzo Ferrari, om verhaal te doen en advies te geven over hoe ze de koppeling konden versterken. Enzo Ferrari lachte het weg, en vertelde Ferruccio dat hij zich maar bezig moest houden met het bouwen van trekkers.

Beledigd vertrok Ferrucio, maar in plaats van mopperen, ging hij zelf een sportwagen bouwen, met voorop een dreigende stier, in plaats van een steigerend paard. De creaties van Lamborghini werden snel gewaardeerd, met de verfijnde Miura als hoogtepunt.

Het verhaal van de Italiaanse autofabrikant is typerend voor mogelijkheden ontdekken in ongenoegen. Wat Thomas Edison al eens zei: “Ontevredenheid is de eerste oorzaak van vooruitgang.”

Er zijn meer voorbeelden: Daniel Ek begon Spotify om het illegale downloaden van muziek tegen te gaan: “Better than piracy”, aldus de oorspronkelijke slogan. Blendle hekelde paywalls. Het team achter Peerby had geen zin om ieder product te kopen om het slechts sporadisch te gebruiken, en de Bitcoin is ook een vorm van protest, tegen de macht van bankiers.

Grijze stroom met een groen papiertje
Het idee voor Vandebron ontstond ook uit ongenoegen. We waren het niet eens met de manier waarop energieleveranciers in Nederland de groeiende vraag naar groene stroom beantwoordden. In totaal koopt nu zo’n 63% van de Nederlandse huishoudens groene stroom, maar slechts 4% van de stroom in Nederland wordt duurzaam opgewekt. De vraag overstijgt ruimschoots het aanbod, maar in plaats van te zeggen “onze groene stroom is op”, of simpelweg meer windmolens te bouwen, wordt met buitenlandse certificaten de grijze stroom van Nederland verkocht als groen.

Het is typerend voor de gevestigde orde dat ze zich in het behouden van de status quo schikken, of het nu in de energiemarkt, muziek- of auto-industrie is. Vandaar dat we met Vandebron die status quo willen doorbreken door energiebedrijven overbodig te maken, net zoals andere innovaties andere multinationals wakker schudden.

Want om iets in beweging te zetten, moet je keuzes maken,
of dat nu een Ferrari is, of groene stroom.

 

Topics: Tech, Geschiedenis, Actueel

Jaap Grolleman
Geschreven door
Jaap Grolleman

Bekijk posts

Copy & Content